.jpg)
Gratulerer med dagen!
MortenN gir deg status om veien til Valle, åpningskampen, tilskuertall – og fotball til folket på ny stadion!
Kjære Vål´enga-venner!
Vi har siden fjorårets sesong jobbet hardt med å gjøre klart til vi endelig skal flytte hjem til vår egen stadion! Målet er å fylle stadion så ofte som mulig. Veien dit har vært farget av den aller viktigste grunnen til at folk går på kamp: Man gjør det sammen med andre.
For: Like fans leker best. Derfor gjorde vi en grundig jobb med å lage tydelige tribunekonsept for forskjellige fans og publikum. Mange av dere kjenner nå de nye konseptene godt, fordelt på våre fire tribuner:
Jeg tipper, basert på trykket vi opplever, at vi kunne solgt 50.000 billetter til åpningskampen.
— Morten Nydal
Supporter for de mest «gærne» supporterne, dem som vil ha ståplasser, railseats og fullt kjør med hopping, flagg og sang i 2 x 45 på sin egen tribune i sør: Supportertribunen.
Vålerengatribunen med Patriot på midten av langsiden, for supportere som vil reise seg og synge ut en gang i blant, og liker å se kampen fra stadions beste plasser. Her er det nå kun rundt 200 plasser igjen. Familie for familiene, med Eliteseriens billigste sesongkort, 500 kr for barn. Miniklanen for de ivrigste barna.
Hovedtribunen for dem som vil nyte kampen i ro og mak, med den allerede utsolgte kronjuvelen Vålerenga Premium med de beste plassene bak innbytterbenkene og adgang til eget VIP-område på ny stadion.
Nordtribunen er den siste av fire tribuner. Den skal huse 1300 bortesupportere, og Oslo-folk på familiefelt som ikke får plass på langsidene. Her selges ikke sesongkort eller Vallekortet.
Status på veien til Valle
Det startet godt i årets sesong. I seriestarten mot Viking hadde vi økning på over 50 prosent med antall tilskuere på stadion. Første kamp med nye tribunekonsept ga oss også noen klager. Enkelte steder på tribunene var det rett og slett litt for mye liv for noen, og vi tilbød omplasseringer og traff andre tiltak. Vi kunne konkludere med at når utfordringene våre gikk på at vi hadde for mye folk og liv enkelte steder var det ikke bare til å leve med – vi var på rett vei.
Det var nemlig fantastisk å oppleve stemningen i seriestarten. Det er mange år siden folket på tribunene har levert så godt. Supporterne i Bendit dro lasset, kanskje enda bedre enn forventet. Patriot var med på leken. Familie koste seg, selv om det ble vel mye ståing på enkelte småtasser. På Hovedtribunen og VIP hygget folk seg slik de skal, og utenfor stadion før kamp gjennomførte vi for første gang Fanzone, der gutta fra Vålerenga og Bøler spilte gateball i bingen.
Tredje størst – med plass til flere
Mange husker kanskje at Dagbladet i vår valgte en annen tolkning enn bildet jeg har tegnet i avsnittene over. De mente, støttet av såkalte fotballeksperter, at Vålerenga har et problem. Med produktet sitt. Bare det at «ekspertene» kaller fotballkamp med Vålerenga et produkt gjør at «ekspertuttalelsene» vakler spør du meg. Hvilket Dagbladet for øvrig ikke gjorde...
Joda. De har rett i at det er plass til flere på Ullevaal. Det har det vært i alle år, og «eksperter» synes liksom det er kjemperart og naturstridig at det ikke er fullt hus hver gang. Det er på tide å ta et oppgjør med dette – det har irritert meg i mange år.
Media og brønnpissere har et stadig og voldsomt behov for å påpeke hvor lite trivelig det er med bare [sett inn et tall mellom 800 og 20.000] tilskuere. Fordi Ullevaal rommer nærmere 30.000 og de fleste av Norges fem millioner innbyggere bor i noenlunde reiseavstand dit, nemlig.
Vel, jeg mener at bøfler og andre «in disguise» ikke bør få definere om de tusener som faktisk drar på en fotballkamp er med på en suksess eller ikke.
Det er vitterlig minst 25 år siden det var stuereint å se på fotballsupportere som tapere og sosiale avvikere! Helg etter helg er det tusenvis som trekker til norske tribuner i Eliteserien. Også på Vålerengas kamper.
Vi i Vålerenga er tredje størst i Norge på publikum, slik det jevnt over har vært de senere åra. Egentlig ikke verst når vi som regel havner på sjuendeplass, og ikke har lukta på edelt metall på sju lange år. Og så skal det være sagt: De som hevder at det var bedre før, har delvis rett. Men ikke sammenlignet med riktig gamle dager!
Men nok om det. Med egen stadion kommer det mer folk, enten bøfler in disguise vil det eller ikke, og fanden ta den som rakner over at det ikke er utsolgt i hver eneste kamp. Det får jammen holde med fire-fem ganger i året! Vår nye stadion rommet drøyt 17.000 om hvert eneste sete og ståplass er solgt, en kapasitet som kommer til å være sprengt på enkeltkamper. Det er mer enn nok på mandagskamper mot rurale artigheter i Eliteserien og i sjarmerende innledende runder i cup og europacup (NB! Det siste får vi teste ut i 2018 – håper vi alle!).
Til slutt skal jeg gi kritikerne litt rett. Vi mener at vi ikke har vært i nærheten av gode nok på å gi familiene gode nok opplevelser på kampdag. Med ny stadion skal vi bøte på det, med et torg fullt av familiefest. Voksne folk får også et skreddersydd opplegg med Klanens nye uteservering – kanskje Oslos største og beste.
Suksessen Vallekortet
Vi har på plass en garanti for den som vil ha fast plass og adgang på alle kamper. Den er gull verdt for den som enten vil ha med seg samtlige kamper, eller den som vil være garantert storkampene. Garantien heter (nå som før) sesongkort.
I høst har vi laget en introvariant av sesongkortet til ny stadion: Vallekortet. Vi har solgt over 1.000 av dem allerede, og selv nå i fellesferien tusler og går salget av kort hver eneste dag. Vallekortet gir deg de seks eliteseriekampene som er på ny stadion, og forkjøpsrett på samme plass for 2018. Rabatt er det også!
- Du kjøper Vallekortet i Sjappa eller på Ticketmaster.
Åpningskampen blir utsolgt
Det er bare å venne seg til det, om du ikke har fått ut finger´n. Det er mange som kommer til å bli skuffet. Jeg tipper, basert på trykket vi opplever, at vi kunne solgt 50.000 billetter til åpningskampen. Det er plass til drøyt 17.000.
Vi merker også stor interesse rundt resten av kampene i høst. Det er i første omgang veldig sannsynlig at kampen mot Brann også vil bli spilt med fulle tribuner!
Billettsalget til Brann-kampen og de øvrige på ny stadion starter samtidig med salget til åpningskampen vår mot Sarpsborg 08.
Farvel Ullevaal
Vi har igjen en siste seriekamp på Ullevaal. Etter 104 år på ulike leide arenaer markerer vi slutten som leietager på Ullevaal med å invitere alle som har vært med på reisen til en siste kveld. Vi selger derfor forhåndskjøpte billetter på alle publikumstribuner til symbolske 104 kroner! På kampdag koster disse 150 kroner så her er det bare å kjøpe billetter allerede nå.
Salget går uvanlig bra til kampen allerede, over 5.000 billetter er solgt. Vi tror på over 10.000 og sikter mot 17.000, tilsvarende kapasiteten på ny stadion.
Som en ekstra gulrot til de som kommer åpner vi billettlukene igjen etter kampslutt, og tjuvstarter salget av enkeltbilletter til åpningskampen. Mer informasjon om Tromsø-kampen og 104-kampanjen her.
Fotball til folket
Vi har i hele år merket en endring i Oslo. Folket snakker om Vålerenga igjen. Folket gleder seg til ny stadion, og folket viser stor interesse for å gå på match! Vi veit at mange sitter på gjerdet og venter på ny stadion, og folkens: Ventetida er snart over.
Når Christian Grindheim leder laget ut på Ullevaal en siste gang i seriesammenheng den 14. august er det slutten på et 104 år langt vorspiel. Det grøsser i kroppen når jeg skriver det – av rein, barnslig glede!
Med det stopper denne kommentaren og oppsummeringen av ståa. Vi er på vei dit vi skal. På vei til Valle. Fotballen er på vei ut til folket!
Gratulerer med 104-årsdagen!
Med vennlig hilsen
Morten Nydal
Salgssjef privatmarked Vålerenga Fotball Elite
Foto: Anders Grydeland / grydis.no.