Våre supportere

Her finner du historien om våre fantastiske supportere.

Våre supportere er «Vålerengas tolvte mann»; derfor har heller ikke Vålerenga noen drakt nummer 12. Deres støtte har alltid vært sterkt bidragsytende til vår stolte historie og identitet. Enten det har vært på Bislett, Ullevaal, Jordal, Intility eller på bortebane så har supporterne alltid vært tilstede med sin støtte.

På Intility Arena finner du «Supportertribunen» hvor Norges beste fans holder hus. Her finner du Vålerengas uavhengige supporterklubb «Klanen» som har stått for mye av den stadionstemningen som Vålerenga har vært kjent for. Klanen har etter hvert fått hjelp fra andre uavhengige supportergrupper som for eksempel Ikaros.

Oppstarten av Klanen

I boken «Heia Vål’enga! Vålerengens idrettsforening 100 år» beskriver Anders Krystad, som ble den første talspersonen for Klanen, oppstarten i 1991 slik:

«Først ble vi enige om at vi trengte ei blekke, eller ei fanzine som det kalles, hvor vi kunne ta opp alt som hadde med klubben å gjøre, uten sensur. Vi mente også at vi trengte en egen klubb hvor vi sto fullstendig fritt fra styrene i de forskjellige VIF-klubbene. Vi lagde første nummer av APESTREKEN på rekordtid, solgte den på første bortematch mot Mjøndalen, og innkalte alle VIF-fans til å møte på Brygghuset (pub ved Bislett) foran kampen mot Haugar den 5.mai 1991. Mer enn hundre folk møtte opp, alle de game traverne var der og vi stifta VIF-klanen, Vål’engas uavhengige Supporterklubb!»

I «Klanens manifest» forteller supporterklubben hvor de er fra, hvem de er, og hva de gjør:

Manifest

• Vålerengens Idrettsforening går foran alt. Vi støtter og står opp for Vålerenga uansett.

• Vi skal sørge for flest mulig stående, syngende supportere på kamp.

• Vi er antirasistiske, ikkevoldelige og inkluderende, samtidig som vi har et dårlig rykte å ta vare på.

• Som medlem i Klanen er du Vålerengas ansikt utad, ikke oppfør deg som en dust.

• Klanen drives på dugnad, og vi organiserer oss med et styre og flere arbeidslag. Driftsmidlene brukes på sang, tifo og tur, og de støttefunksjoner som er nødvendig for at dette skal fungere optimalt.

Vif-klanen-Bli-medlem

I dag har Klanen flere tusen medlemmer og ønsker stadig å bli flere. Jo flere medlemmer Klanen har, jo mer kan de jobbe for å støtte klubben, organisere turer, lage fantastiske tifoer for å nevne noe.

Her finner du informasjon om medlemsfordeler samt hvordan du kan melde deg inn i Klanen. Du kan også følge Klanen på deres hjemmeside, twitter, facebook, og instagram.

Annonse fra Obos-ligaen:
Publisert: 06.08.2019, oppdatert: 08.11.2019