Ny medieplattform

Velkommen til vår nye nettside. Her er litt informasjon som kan komme til nytte.

Annonse:

5. desember endrer vif-fotball.no utseende. Årsaken er at vi går over til ny medieplattform.

Siden 2013 har samtlige klubber i de to øverste divisjonene brukt Perform som leverandør av nettsider, men tidligere i år valgte Norsk Toppfotball, Netlife Research som hovedpartner for neste generasjons medieplattform.

Dette er en plattform som vil være åpen, fremtidsrettet og ha stort fokus på video.

Vålerenga startet arbeidet med å flytte over til den nye plattformen i november, og lanserer altså siden mandag 5. desember. Det er mye som blir til mens man går, og det er fortsatt noe jobb som gjenstår før alt av informasjon er tilgjengelig.

Fokus på kampen

De nye nettsidene er bygget opp etter et responsivt vertikalt design med fokus på mobil først. Det er jobbet mye med strukturering og fokusering på den viktigste informasjonen ut på klubbenes forsider. 
Sammen med Netlife Research er det utviklet en rekke moduler og løsninger som lett kan benyttes av klubbene og som vil gi gode brukeropplevelser. 
Store og tydelige bilder med god kvalitet er løftet opp som viktige bærere sammen med en funksjonell videospiller.

Egen kampmodul:

Nettsidene til klubbene skal forsterke klubbenes fokus og understøtte arbeidet med å få flere personer på kampene. Det er derfor utviklet en kampmodul med 3 forskjellige modus – en før kamp, en under kampen og en etter kamp. Denne vil gi relevant informasjon for brukerne av nettsidene og gi enkel tilgang til å kjøpe billetter. Selvsagt i klubbenes egne farger og uttrykk.

Nedenfor kan du se et eksempel på en slik modul da vi møtte Odd på Skagerak Arena: 

kampmodul-før kamp.png
Her er et eksempel på hvordan en før kampen-modul vil kunne se ut
kampmodul-live.jpg
Her er et eksempel på hvordan kamp-modulen ser ut underveis i oppgjøret
kampmodul-etterkamp.jpg
Her er et eksempel på hvordan det kan se ut etter kamp

Innhold er design

I forbindelse med arbeidet med den nye medieplattformen er det lagt vekt på at man skal møte og forsterke brukernes behov når de besøker sidene til klubbene eller ligaene. Dette gjør man ved å fokusere og forstørre - derav store bilder og overskrifter. 

Løsningen gir et vertikalt design i flere etasjer, hvor det er stor fleksibilitet i rekkefølgen mellom etasjene. Et annet prinsipp er at det legges opp til lite innhold (lesing) på forsider og navigasjonssider.

Løsningen er selvsagt responsivt, med fokus på mobil opplevelse.

Innholdet er design, men det er også brukt andre elementer for å skulle de ulike klubbene fra hverandre. 

  • Klubbens logo
  • Klubbens farger
  • og klubbens mønstre 

I tillegg vil det for klubber i Eliteserien også være tydeligere at man spiller i denne ligaen gjennom at ny ligaidentitet er tatt opp i sidene. 

Vi i Vålerenga gleder oss veldig til å ta i bruk de nye nettsidene. Våre lesere vil få en helt ny brukeropplevelse, og det hele blir mer oversiktlig. I tillegg er den svært mobilvennlig og har stort fokus på video.

— Mediesjef Vålerenga, Tina Wulf

Kortreist teknologi

Den nye medieplattformen baserer seg på kortreist, norsk programvare fra Enonic (web og applikasjonsplattform) og Qbrick (video- og streamingplattform). Enonic brukes allerede av 
kunder som Posten, Gjensidige, Norsk Tipping og NAV. Qbrick brukes av blant andre Norsk Tipping, Fotballforbundet og fremover også av NRK. 

Hovedpartner rundt løsningen har vært Netlife Research. De er et digital designbyrå med 70 medarbeidere med spisskompetanse på brukervennlige, digitale løsninger. Med seg har de hatt Seeds Consulting som har bidratt med teknisk spisskompetanse. Sammen har de gjennomført utvikling, design, overføring fra tidligere løsning og integrasjoner med andre systemer i tillegg til drift, videreutvikling og brukerstøtte.

For ytterligere informasjon:

Thomas Torjusen, Norsk Toppfotball – 934 986 93
Jørgen Anderessen, Netlife Research, telefon 402 26 409
Steinar Magnussen, Seeds Consulting, telefon 957 31 083

Linker til leverandører av løsningen:

Netlife Research: www.netliferesearch.com
Enonic : www.enonic.com
Qbrick: www.qbrick.com
Seeds Consulting: www.seeds.no

 

 

Annonse fra Obos-ligaen: